Pagina's

zondag 2 november 2014

All Hallows Eve......terug naar de Keltische roots!?



Met een geschiedenisnerd in huis was het vanzelfsprekend dat ik eerst onderwezen werd in het ontstaan en betekenis van Halloween. 
Ik heb deze uitleg toch ook  maar eens  opgezocht in Wikipedia en vond dit;

De naam "Halloween" is afgeleid van Hallow-e'en, oftewel All Hallows Eve (Allerheiligenavond), de avond voor Allerheiligen1 november. In de Keltische kalender begon het jaar op 1 november, dus 31 oktober was oudejaarsavond.
In de Verenigde Staten maakt het feest vooral opgang in de tweede helft van de 19e eeuw, toen grote groepen Ierse en Schotse immigranten het land binnenkwamen. In de VS duikt dan de bekende jack-o'-lantern-pompoen op, die in de hele wereld wellicht het bekendste gezicht van Halloween is.

Halloween is natuurlijk ook een feest dat 'de commerce' goed uitkomt.... MAAR daar doen wij eigenlijk heel graag aan mee.
Ik vind het wel iets hebben en de kindjes vinden het echt leuk al die spanning, dat verkleden en knutselen... En wat een goede reden om nog eens wat creatief te doen ;.)

Allereerst een pompoen, welke ik elk jaar van mijn  schoonmoeder krijg . 
En ziehier een nieuwe traditie geboren, 'een pompoen van de moeke voor Halloween'.


De kinderen kozen het ontwerp, ze wilden liever een grappige dan een te griezelige....




Ook de figuurtjes voor de kaarsen kozen ze zelf; Een heks met kat voor Elies, de pompoen voor Jasper en Lukas wilde een maan en vleermuizen...







Geweldig toch hé, die wisselende kleurtjes...
en voor kerst maak ik toch gewoon nieuwe kerstfiguurtjes voor erop!


Maar ook Halloween-eten is natuurlijk een must op zo'n dag.
Er werd voor spinnen-pompensoep gekozen.
Balletjes rollen en spaghettistokjes door steken, ze vonden het fantastisch zoals je ziet!!!!






Het resultaat, spinnentjes met heeel veel pootjes!




 Ze zien er lekker en griezelig uit!




 Natuurlijk mocht een bloederig dessert niet ontbreken... 



Ook dit werd gesmaakt....



Ik denk dat hier nog graag en veel Halloween gevierd gaat worden.....terug naar de roots!?

Een reactie plaatsen